V roce 2016 se konala první vstupní jednání ohledně modernizace a elektrifikace trati Hustopeče-Šakvice. Cílem bylo opravit nebo vytvořit novou infrastrukturu, včetně bezpečnostních zařízení a elektrifikace trati. Nyní jede lokálka z Hustopečí do Šakvic 10 minut, zatímco rychlík urazí mnohonásobně delší trasu Šakvice - Brno za 20 minut. Projekt kromě úspory času slibuje i možnost přímého spojení, které doveze hustopečské cestující do Brna bez přestupu. „Pracuje se na tom několik let a nebylo to úplně jednoduché. Zhotovitel, Správa železniční dopravní cesty, má vybranou firmu a doufáme, že se v září začne tato velká investice realizovat,“ objasnil místostarosta Bořivoj Švásta.
Nový projekt si musel
poradit se stoletou vodou a zdvihnout kolejiště, což má za následek odstranění
velkého množství zeleně. „Vlak bude jezdit až 90 km/h, proto se původní trať
vedená obloukem musela zmírnit a zabere mnohem víc půdy,“ dodal Švásta. Díky elektrifikaci
a trakčnímu vedení se také musí rozšířit ochranné pásmo. „Celkem se musí
vykácet 17 vzrostlých stromů a zhruba 7200 m2 keřů,“ představil
konečné číslo Petr Berka z odboru životního prostředí. Kácení se nevyhne
ani čtyřem lípám na nádraží v Šakvicích. „Zrovna zde je navržený podchod s šikmou
nájezdovou rampou, který zabere spoustu místa,“ pokračoval Berka.
Jako
kompenzace ekologické újmy se bude provádět náhradní výsadba. „V tomto případě to bude skoro 100 stromů a 200
keřů. Místo jsme vybrali na pravé straně ve svahu nad polní cestou do Starovic.
Výsadba bude přizpůsobena skladbě běžné v nových větrolamech, bude se
jednat o habry, duby nebo javory,“ prozradil Berka.
Po dokončení úpravy trati
bude nová zeleň vysazena i v jejím okolí. Navíc nyní ve směru na Šakvice a
Starovičky na ploše 12 hektarů vznikají územní systémy ekologické stability. Ty jsou
důležité pro zadržování vody v krajině, vytváří úkryty pro zvěř a zamezují
erozi. „Momentálně jsme připravili půdu a pozemky oplocujeme. Výsadba začne na
jaře,“ uzavřel Švásta.
-ves-