V desátém
díle seriálu o Městském úřadu Hustopeče vám představíme Odbor územního
plánování, dříve známý jako Odbor regionálního rozvoje.
Mezi hlavní činnosti Odboru územního plánování patří
pořizování územních plánů, územně analytických podkladů a vydávání stanovisek
k záměrům obnovy kulturních památek. Na odboru pracuje pět zaměstnanců – Stanislav
Strbík (specialista na památkovou péči), Ondřej Rafl (specialista na územně analytické
podklady), Milada Litschmannová a Marcela Horová (územní plánování). Vedoucí
odboru je Lydie Filipová.
Oblast územního plánování se věnuje tvorbě a rozvíjení
územního plánu pro všechny obce patřící pod ORP Hustopeče. Územní plán je průběžně
aktualizovaný dokument, který obcím umožňuje rozvoj. Je to přehled ploch, které
jsou v území vymezeny, a které říkají, kde se mohou stavět rodinné domy,
bytové domy, kde může být výroba nebo naopak, kde výstavba být nemůže a podobně.
„Územní plán umožňuje stavby a opatření v krajině a v zastaveném
území. Je platnou normou pro všechny. Ať už jsou to obce, podnikatelé, veřejní
investoři nebo občané,“ vysvětlila vedoucí odboru Lydie Filipová.
Územní plán města Hustopeče byl vydaný v roce 2013. Na jeho podobě se pracovalo několik let a informace se čerpaly z předchozích územních plánů. „Některé záměry jsou převzaté, jiné vychází ze změn v území a z nových podnětů. K zadání se sejde řada připomínek i negativních a ty se vyhodnotí,“ řekla Filipová. Součástí práce zaměstnanců je i pořizování územních studií nebo regulačních plánů, které jsou složené z detailnější dokumentace a řeší dané území podrobněji. Obsahují řadu regulativ, kterými se musí stavebníci při projektování řídit, a zároveň jim říkají, jaké jsou možnosti například připojení na technickou nebo dopravní infrastrukturu.
Každý občan nebo firma nebo orgán veřejné správy může
podat podnět na změnu územního plánu u obce, které se to týká. Obec pošle návrh
pořizovateli, tedy na Odbor územního plánování. „Posoudíme, zda není znám nějaký
zákonný či jiný problém, který by záměru bránil. Jedná se o sociální, technické
a přírodní podmínky a limity v území. Posoudíme i způsobilost žadatele k podání
žádosti. Musí totiž být občanem obce nebo tam musí vlastnit nemovitost,“ dodala
Filipová.
Pokud žádost splní všechny předpoklady, tak obec
schválí pořízení změny územního plánu a požádá pořizovatele, aby dohlédl na
zákonnost procesu. Projektant následně zpracuje dokumentaci, která je
projednána s dotčenými orgány a veřejností. Pokud dojde ke všeobecné dohodě,
tak změnu vydává zastupitelstvo příslušné obce jako veřejnou vyhlášku.
Agendu územně analytických podkladů má na starosti
Ondřej Rafl. Shromažďuje podklady pro územní plány, které dostávají
k dispozici projektanti nebo je využívají zaměstnanci městského úřadu.
„Elektronicky obdržíme zákresy jednotlivých jevů, například kanalizace,
vodovodů, rozvodů elektrické energie nebo zákresy chráněných krajinných území,
přírodních památek apod.,“ uvedl Rafl. Informace jsou vloženy do databáze, kde
jsou členěny do jednotlivých kategorií. „Na jejich základě potom vytváříme
jednotlivé mapové podklady,“ dodal. Všechny
mapy jsou v elektronické podobě na webových stránkách města Hustopeče,
stejně jako územní plány všech obcí ORP Hustopeče.
Poslední oblastí, kterou řeší Stanislav Strbík, je
památková péče a péče o válečné hroby. „Máme za úkol posuzovat obnovu památek a vydávat
závazná stanoviska, kde se hodnotí, jestli je obnova přípustná. Na starost máme
201 movitých a 145 nemovitých památek,“ uvedl Strbík. Mezi nejzajímavější památky
patří kostel v Kurdějově, kostel v Pouzdřanech nebo měšťanské domy
v Hustopečích.
Vydávání stanovisek se týká kulturních památek, tzn.
věcí zapsaných v Ústředním seznamu kulturních památek, který vede Národní památkový
ústav. „Před obnovou památky má její vlastník ze zákona povinnost vyžádat si od
nás závazné stanovisko. Při následné realizaci provádíme dozor nad obnovou,“
řekl Strbík.
Péče o válečné hroby zahrnuje vedení evidence hrobů a
pietních míst v ORP Hustopeče. Agenda zahrnuje i pomoc příbuzným nebo různým
subjektům při pátraní po padlých. „Obrací se na nás spolky vojenské historie
nebo Ministerstvo obrany, kterému třeba přijde dotaz od Červeného kříže,“
vysvětlil Strbík.
Odbor územního plánování se na konci minulého roku
přejmenoval. Dříve se mu říkalo Odbor regionálního rozvoje. Tato změna souvisí
s rozšířením činnosti odboru, kterou upravila novela stavebního zákona.
Spočívá ve vydávání závazných stanovisek ke všem novým stavbám. „V těch posuzujeme
soulad s územním plánem obce, nadřazenými státními dokumenty a zásadami
územního rozvoje kraje. Zkoumáme i architektonické a urbanistické kvality
projektu,“ vysvětlila Filipová.
V příštím díle vám představíme Ekonomický
odbor.
-ves-