V šestém díle našeho seriálu o Městském úřadu Hustopeče vám představíme zaměstnance a agendu Sociálního odboru.
Na Sociálním odboru města
Hustopeče pracuje 13 zaměstnanců, z toho osm je přímo v budově úřadu a
zbylých pět zaměstnanců působí v rámci Penzionu a Pečovatelské služby.
Stěžejní agendy odboru se zabývají sociálně-právní ochranou dětí, sociální
prací ve městě, kurátorstvím a provozováním Penzionu pro důchodce. „Na úřadě vykonáváme
většinou práci státní správy a na Penzionu samosprávy – ubytování seniorů a
pečovatelskou službu,“ doplnil vedoucí odboru Tomáš Laz. Pečovatelská služba
poskytuje úkony zejména nesoběstačným klientům, kteří se o sebe nedokáží
postarat, žijí ve své domácnosti a nechtějí nebo nemohou odejít do sociální
pobytové služby. Zájem o tuto službu enormně vzrůstá, v současnosti ji
využívá přes 80 seniorů. „Jedná se hlavně o rozvoz obědů, zajištění osobní
hygieny, nákupu či vyprání prádla,“ dodal Laz. Vedoucí Laz je také koordinátorem komunitního plánování sociálních
služeb. „Pokud zjistíme, že nějaká sociální služba tady v regionu silně
absentuje, tak děláme kroky k tomu, abychom zjistili, zdali je opravdu
potřebná a pokud je, tak se ji snažíme zavést,“ vysvětlil. Poslední takto zavedenou
sociální službou jsou sociálně-terapeutické dílny v Brumovicích.
Sociálně-právní ochranu
dětí vykonává pět sociálních pracovnic - Antonie Koblihová, Bohdana Kezniklová,
Zuzana Frýbertová, Ivona Blažková a Pavla Formanková. „Máme mezi sebe rozdělené
obce a v nich zabezpečujeme veškerou péči o rodinu a děti,“ řekla Antonie
Koblihová. Tato péče se dá rozdělit do tří kategorií. První se zabývá krizovými
situacemi v rodině a řeší výchovné, vzdělávací a zdravotní problémy. Druhá
se týká trestně-právní problematiky a třetí kategorie pokrývá náhradní rodinnou
péči. „Ta se zabývá dlouhodobou pěstounskou péčí, pěstounskou péčí na
přechodnou dobu a adopcí. Klient se na nás může obrátit a my mu pomůžeme
s administrativou. Provedeme i vlastní šetření v rodině a formuláře
předáme na Krajský úřad Brno, kde se rozhoduje o zařazení do evidence vhodných
náhradních rodičů,“ doplnila Koblihová.
V trestně-právní
oblasti pracují zaměstnankyně jako sociální kurátorky pro děti. Většinou jde o
děti, které mají nějaké výchovné problémy, jako záškoláctví, požívání drog nebo
konají přestupky. „V těchto případech se účastníme řízení na policii, u soudu
nebo u správních orgánů, které řeší přestupky. Také při řešení těchto problémů
spolupracujeme s rodiči, rodinou, ale i s dalšími zařízeními“
vysvětlila Zuzana Frýbertová.
Kategorie sociálně-právní
ochrany dětí řeší krizové situace v rodině. Rodiny mohou sociální
pracovnice oslovit přímo nebo je kontaktují soudy, když je ustanoví soudním
opatrovníkem k zastupování dítěte v soudním jednání. „Poté se můžeme
k dané situaci vyjadřovat, podávat návrhy, připomínky a podněty. Pracujeme
s rodinami, které se ocitnou v nějaké tíživé rodinné situaci. Dítě
zastupujeme do vynesení rozsudku,“ řekla Ivona Blažková.
Poměrně novou agendu má
na starosti Pavel Furch. Mohou se na něj obracet všichni lidé, kteří se ocitnou
v tíživé sociální situaci. „Pomáhám například seniorům hledat domov
seniorů či různá další pobytová zařízení. Také dospělým hledat azylové domy či vyřizovat
sociální dávky,“ řekl Furch. „Vydávám i euroklíče, které jsou pro zdravotně
postižené a dostanou se s nimi na všechny veřejné záchodky, které jsou
označeny logem euroklíče,“ dodal. Spolu s Michalem Vejpustkem se spolupodílí na
agendě městských bytů s regulovaným nájmem. Jedná se o ubytovnu Mostař,
která má 20 bytů a slouží jako domov pro sociálně slabé. Má dvě části, jeden
vchod pro matky s dětmi a druhý pro standartní nájemníky. Dále šest
startovacích bytů. „Jsou určené pro mladé rodiny a velmi žádané. Maximální doba
nájmu je dva roky,“ doplnil Vejpustek. Město dále vlastní šest bytů
v ulici Smetanově, kde jsou ubytovaní dlouhodobí nájemníci. „Pracuji jako styčný důstojník
v předávání informací o haváriích, stavu bytů, problémech mezi nájemníky a
městem. Také vše zajišťuji administrativně a předkládám radě města žádosti o
byt,“ doplnil Vejpustek.
Zaměstnanci sociálního odboru
pořádají, mimo svou pracovní náplň, také řadu akcí, které mají informovat o
službách v regionu nebo pomoci tam, kde je to potřeba. Řeč je o Dni
sociálních služeb a Kabelkománii. Dále připravují akce na Penzionu a pro děti
ze sociálně slabých rodin. „Pro děti děláme předvánoční večírek, kde dostanou
dárky, které jsme pro ně vybrali v rámci městského úřadu. Také pro tyto
děti pořádáme tábor,“ dodal Laz.
V příštím díle vám
představíme agendu a zaměstnance Stavebního úřadu.
-ves-