V městské galerii v domě U Synků byla v neděli 3. března slavnostní vernisáží zahájena výstava výtvarnice Libuše Obrdlíkové z Bavor, nazvaná Cesty v kruhu. Opakované vycházení a návraty do jednoho pevného bodu jsou pro autorku metaforou života.
Narodila
se roku 1946 v Brně a na tamní Střední umělecko-průmyslové škole
vystudovala obor propagační grafika. Na cestách po světě poznala hodně příběhů
a mnohé sama zažila, ve svých dílech je vypráví výtvarnou řečí. Zachytila dojmy
z irského hřbitova, indických ulic i hudebníky v New Orleans. Na
obraze paní Obrdlíková přivezla i kdysi u nás nevídané žebráky. Účastnila se manželových
projektů na ochranu přírody v rozvojových
zemích, výraznou stopu v její tvorbě zanechal tříletý pobyt v Zambii.
„To se jmenuje Ulice v Lusace. Černí obyvatelé Lusaky hráli strašně
vášnivě šachy, byly udělaný ze slonoviny, ebenu,“ přibližuje motiv jednoho
z děl Obrdlíková.
Hustopečská výstava má podtitul obrazy, grafika,
tapiserie. V osmdesátých letech se
autorka věnovala technice netkaných tapiserií art protis. Její
technologie byla vyvinuta Výzkumným
ústavem vlnařským v Brně v roce
1964 jako československý patent. Bývala asistentka z dílny na art protis
v brněnské Vlněně a současná kolegyně Libuše Obrdlíkové ze
sdružení výtvarných umělců Mixtum compositum, Dagmar Sochorová, se
kurátorsky podílela na velké výstavě k padesátém výročí art protisu. „Na
mezinárodní výstavě v Křížové chodbě brněnské Nové radnice před třemi lety
bylo zastoupeno 42 autorů,“ prozradila Sochorová.
Poměrně
jednoduchý technický postup byl využíván pro tvorbu monumentálních děl do
interiérů veřejných budov. „Vzpomínám si na svůj
začátek. Udělala jsem velkého kohouta, trošičku voněl jako chagallovsky. Byl
vystavený na prodej v Díle a šel okolo pro mě úplně neznámý architekt Jiří
Brichta. A protože tehdy dělal Pipi gril na náměstí v Brně a chtěl tam
něco dominantního, dal tam mého kohouta. Pak jsme spolu dlouhá léta pracovali,
protože se mu líbil můj styl,“ vzpomněla Obrdlíková.
V normalizačních
letech i umělecká tvorba podléhala přísné regulaci. Výtvarníci předkládali
návrhy art protisů komisi, ta je orazítkovala a výsledné realizace jim musely
odpovídat minimálně z osmdesáti procent. Dnes nepředstavitelné omezování
tvůrčího rozletu brala tehdy Libuše Obrdlíková jako výzvu ke zdokonalení svých
jemně barevných abstraktních kompozic.
Později v její tvorbě převládla ilustrace
s využitím různých grafických technik.
„Říkala
jsem tomu grafika, ale je to grafické ztvárnění nějaké fantazie. Inspirovalo mě
to, že jsem kdysi dělávala suchou jehlu, a aby to bylo víc barevné, zkoušela
jsem víc kolorovat. Pak jsem ale zjistila, že mě daleko víc baví, když si už
dopředu připravím plochu, do ní umístím téma, a nakonec si to doladím do
jemných barev,“ přibližuje svou specifickou metodu autorka.
V současnosti se výtvarnice zabývá především olejem
a akrylem. Kromě vzpomínek na magická místa reflektuje i aktuální témata.
K problému migrace odkazuje obraz Útěk, na kterém je žena s dítětem
v náručí, zabaleným do vlajky Evropské unie.
„Paní Libuška je pro mě velkým vzorem a oporou
nejen v umělecké tvorbě,“ svěřila se účastnice vernisáže, paní Dana
Zemánková z Mikulova. Přijďte se také nechat oslovit dílem vitální
umělkyně. Prodejní výstava trvá až do
24. března.
-kam-