Městské muzeum a galerie Hustopeče pořádalo ve středu 20. února přednášku na téma Tradiční kultura v roli symbolu. Vedoucí Etnografického ústavu v Brně Hana Dvořáková vyprávěla o loňské výstavě. Ústav s druhou největší národopisnou sbírkou v České republice na ní prezentoval jeden z fenoménů tradiční kultury – kroj v roli politického symbolu. „Na tradiční kulturu nikdo jako na symbol nebo jako na politikum nepohlíží. Přitom tomu situace nahrává. Bylo tomu tak v minulosti a je tomu tak i dnes,“ objasnila Dvořáková.
Tradiční lidová kultura
získala na síle už v 19. století, v době národního obrození. O slovo
se opět přihlásila v době vzniku první republiky, kdy byly kroj a výšivka
vnímány jako reprezentační prvek. „Snad nejlepším dokladem toho jsou první
československé bankovky, na kterých byly v rámci výzdoby, grafiky, použity krojové
prvky,“ připomněla Dvořáková.
Tradiční kultura byla užívaná
jako jeden z nástrojů politické moci i v období 50. – 60. let 20.
století. „Projevilo se to v takových absurdních záležitostech jako byla
třeba výzdoba kraslic, na kterých se místo klasických prvků objevily srpy a
kladiva,“ upřesnila Dvořáková. Přesto v této době stále převládal symbol
kroje, například v potravinářství na etiketách. „Je to logické, protože kroj
je všude dobře čitelný, uchopitelný a pochopitelný,“ dodala.
Ani dnes, na prahu
třetího tisíciletí, se to nezměnilo. Země se chtějí prezentovat něčím, co je pro
ně zcela specifické a co se odehrává přímo v nich. „V roce 1996 vítal
Václav Havel na brněnském letišti Alžbětu II. a doprovázel ho pár dětí ve
šlapanických krojích. Prezentovali jsme se něčím, co ukazuje, že jsme v Česku,“
vysvětlila Dvořáková.
Už od 19. století se v roli
národních symbolů objevují především kroj, výšivka, architektura a lidová hudba.
Na konci 20. století přibyl nový fenomén – regionální kuchyně.
-ves-