Vážení spoluobčané,
dne 28. 2. byly ředitelem ZŠ Komenského z důvodu nefungující
spolupráce odvolány z funkce obě zástupkyně ředitele. Těm bylo nabídnuto
setrvat v roli pedagogů se stávajícím pedagogickým úvazkem. Nabídku však
nepřijaly a spolupráce byla ukončena tentýž den dohodou.
To vyústilo
v sepsání stížnosti na pana ředitele, Mgr. Jiřího Horáka, a jejímu
podepsání částí pedagogického sboru a správních zaměstnanců. Je nutné
zdůraznit, že odvolání z funkce zástupce ředitele školy je plně
v kompetenci ředitele.
S panem ředitelem jsem měl osobní pohovor, na výtky z
řad učitelů jsem se ptal a žádal vyjasnění. Na konkrétní nedostatky ze
stížnosti byl pan ředitel upozorněn a řeší je, nebo jejich nápravu přislíbil i
na zasedání školské rady, jedná se konkrétně o zápisy z porad, komunikaci,
BOZP, parkování na dvoře školy.
Významná část bodů ve stížnosti je však mimo kompetence
zřizovatele. Stěžovatelé rozeslali podněty kompetentním institucím (ČŠI,
Krajský úřad Brno – odbor školství, OIP…). Tyto body nebereme na lehkou váhu a
poskytujeme zde součinnost při jejich šetření.
Následně byla svolána i školská rada, kde mají pedagogové,
stejně jako rodiče a zřizovatel, tři své volené zástupce. Školská rada se dne 12. 3. 2025 také zabývala, kromě
jednotlivých bodů stížnosti, i možnostmi, jak celou situaci řešit komplexně.
Závěrem zasedání si členové ŠR stanovili následujících 5 úkolů:
- V pátek 14.3.2025 v 17 h se všichni členové ŠR zúčastní mimořádného zasedání unie rodičů.
- Pan ředitel vysvětlí třídním důvěrníkům odvolání zástupkyň (kompetence ředitele).
- Školská rada apeluje na nepřípustnost ovlivňování žáků a na řádné plnění pracovních povinností.
- Bude zjištěna možnost mediace.
- Další ŠR proběhne po jmenování zástupce/zástupců ředitele za jejich účasti, předpokládaný termín březen/duben 2025.
- I přes krátkou dobu na přípravu setkání se panu řediteli podařilo zajistit certifikovanou mediátorku, která debatou provázela.
- Pan ředitel se rodičům představil, vysvětlil důvod odvolání dvou zástupkyň (kompetence ředitele), podrobně rodiče seznámil se zajištěním výuky a s rozvrhy hodin, se způsobem kdy, jak a koho o těchto krocích informoval a jakou měl zpětnou vazbu od rodičů.
- Sdělil také, že má zajištěny své zástupce pro zajištění řízení a chodu školy a v jednotkách dnů máme očekávat představení minimálně jednoho z nich.
- Během pětihodinového setkání (17 - 22h) odpovídal převážně pan ředitel, někdy i členové školské rady, na dotazy, které se týkaly zástupkyň, učitelů, rozvrhů, stížností na jeho osobu z řad pedagogů, provozu školy, investic, a dokonce i pedagogických vizí, představy o řízení školy a nových metod výuky.
- Sice jsme skončili v pozdních večerních hodinách, ale VŠECHNY dotazy rodičů, resp. jejich zástupců, byly ZODPOVĚZENY, takto jednání na jeho konci shrnul i mluvčí unie rodičů, pan Plchút, a odcházeli jsme NEROZHÁDANÍ s domluvou dalšího postupu.
- Další setkání proběhne v blízké době, po jmenování nového
zástupce/zástupců ředitele, a to za jejich přítomnosti ve formátu:
1) zasedání školské rady
2) společné setkání školské rady a unie rodičů.
3) Proběhne také nová volba zástupců do školské rady z řad pedagogů a rodičů. - Shodli jsme se, že jediný orgán, který dokáže tuto situaci dále řešit, je školská rada, kde jsou rovnoměrně zastoupení rodiče, pedagogové i zřizovatel, možná i za účasti mediátora. Bylo to opravdu velmi obsáhlé a náročné setkání. Hlavní přínos vidím v tom, že proběhlo nastavení komunikačních kanálů mezi ředitelem a rodiči.
Josef Horák, 2. místostarosta