Galerii zdobí otisky těl na plátně i na skle

5. 6. 2024 · 1 minuta čtení · 8 fotografí · 1 video

Odvážnou výstavu hostí po celý měsíc červen Městská galerie v domě U Synků. Botytypie neboli otisky těl na pláně či skle přijel představit výtvarník a restaurátor Radomír Surma. 


Bodytypie, jak svou techniku sám pojmenoval, stojí na práci malíře s otisky nahých, především ženských, těl. Torza postav v běžných či naopak nepřirozených a neobvyklých polohách, otištěná na velké ploše, pak výtvarník dále důmyslně dotváří. Výsledek je pak vlastně společným dílem malíře i jeho modelek. 

Při práci s lidským tělem je umělec postaven před mnohé výzvy. Musí používat barvy, které jsou zdravotně nezávadné a současně jsou vhodné pro plátna. Modelky a modelové musí být útlí, aby s nimi dokázal výtvarník snáze manipulovat a stavět do požadovaných pozic. A výsledné obrazy jsou velkoformátové, nehodí se proto do všech prostor. Také proto jsou v Hustopečích vystaveny jen ty nejmenší díla z umělcovy sbírky. „Nepředstavujte si, že prostě na někoho naplácám barvu a položím na papír. Ten proces je mnohem složitější, mám nějakou vizi, pracuji s emocemi i s osobností modelky. Navíc je to fyzicky velmi náročné, protože sebemenší neplánovaný pohyb okamžitě naruší otisk,“ přiznal malíř.

Radomír Surma se do povědomí širší veřejnosti zapsal jako autor tří slunečních hodin na fasádě olomoucké radnice. Jeho hlavním oborem jsou však restaurátorské práce, kterých má na kontě nepřeberné množství. Proto při své vlastní tvorbě, na rozdíl od většiny současných umělců, dbá na to, aby se jeho autorská díla dala zachovat pro další generace. „Restauroval jsem gotické fresky, barokní obrazy, díla napříš stoletími. a musím říct, že jsem velmi zvědav na to, jak se budou restaurovat díla 21. století, protože soudobí malíři absolutně nedbají na stabilitu barev či trvanlivost svých děl. Myslím si, že to bude velice těžké,“ posteskl si Surma. -nov-

odebírejte přes RSS