Bez předchozího upozornění veřejnosti, s dodržením přísných bezpečnostních opatření, avšak s veškerou slávou, které je tato událost hodna, vyjel v sobotu 12. prosince z brněnského Hlavního nádraží první přímý spoj do Hustopečí. Od neděle 13. prosince pak již v pravidelných intervalech v rámci nového jízdního řádu.
Už jen podle netradičního troubení bylo o tomto víkendu jasné, že Hustopečím začíná nová éra. Po dlouhých 126 letech vystřídala dieslovou lokálku moderní elektrická souprava, která bude místní převážet bez přestupů až do Brna.
Zkušební jízdu zakončenou slavnostním přestřižením pásky absolvoval v sobotu 12. prosince se zástupci města a dalších zapojených organizací i nový hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich, který vidí největší přínos trati hlavně pro seniory a méně pohyblivé cestující. Bez přestupu se dostanou jedním vlakem s jednou jízdenkou nejen do centra Brna, ale v Brně třeba i na Lesnou či do Králova Pole. Nebudou tak muset řešit problémy s parkováním či se zácpami na dálnici D2.
„Řekl bych, že v oblasti železnic jsme dnešním dnem na nějakou dobu skončili. V loňském roce se zprovoznily Židlochovice, nyní Hustopeče a žádné další nejsou připraveny natolik, aby se dalo hovořit o nějakém zpracování, i když samozřejmě nějaké plány a vize jsou,“ řekl o současném stavu železnic v Jihomoravském kraji Grolich.
Přímé vlaky z Hustopečí jsou plánovány ve špičce po 30 minutách, mimo špičku a o víkendech po hodině. Cesta potrvá obvykle necelých 45 minut. „Budou to osobní vlaky, které směrem na Brno budou vynechávat čtyři zastávky. Kdo by chtěl na Břeclav, tak tato linka byla v novém jízdním řádu výrazně posílena a i pro občany Hustopečí to bude mnohem komfortnější cesta. Nicméně tam je stále třeba počítat s přestupem v Šakvicích,“ uvedla starostka Hustopečí Hana Potměšilová.
Investice za 1,6 miliard korun zahrnovala úpravu samotného nádraží a vybudování dvou nástupišť o délce 170 metrů, zvýšení nivelety kolejí od 60 cm do jednoho metru a posunutí trati na Šakvice místy až o 50 metrů, aby zde vlakové soupravy mohly projíždět vyšší rychlostí. „V současné době to budou starší soupravy, které mají pomalejší dynamiku. Navíc je třeba počítat s tím, že stavba stále probíhá a do konce roku může docházet k drobným zdržením,“ varoval cestující ředitel Kordisu Brno Jiří Horský.
Co chybí k celkovému dokončení je rekonstrukce výpravní budovy nejen v Hustopečích, ale i v Šakvicích, kde se také intenzivně pracuje na dokončení nových podchodů. Menší komplikaci tak cestující mohou pocítit při nákupu jízdenek. „Nejjednodušší variantou je zakoupit si jízdenku předem pomocí mobilní aplikace Poseidon nebo přes eshop IDS JmK. Je také možné mít zakoupenou papírovou jízdenku a označit ji v označovači na nádraží a pokud jízdenku nemáte vůbec, pak doporučuji nastoupit do vozu označeného nápisem "jízdenky", kde je možné si tyto zakoupit u průvodčího,“ nabízí možnosti Horský.
Kompletně hotová by celá investice měla být v březnu 2021 a od roku 2022 se počítá i se zrychlením spojení. „Od roku 2023 by měl Jihomoravský kraj zabezpečit třicet nových moderních jednotek, které jsou již objednané. Už od roku 2022 je tedy již možné, aby Jihomoravský kraj objednal pro tuto trasu u Českých drah spěšný vlak, ale do té doby musíme cestující naučit, že se vyplatí tímto spojem cestovat. V opačném případě by to bylo jen převážení vzduchu a vyhozené peníze. Ale já věřím, že cestující brzy objeví všechny výhody této trasy a očekávám že za tři roky tu bude vidět i tato investice v čase. Tak jako již dnes je vidět ta ekologická stránka věci a i to, že moderní vlaky nejsou tak hlučné, což místní jistě ocení,“ objasňuje další plány s tratí generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.
Co se do té doby
ještě může změnit je i název samotného nádraží. Do konce
ledna 2021 mají hustopečští možnost hlasovat o tom, zda a jak
přejmenovat železniční stanici, jejíž název v jízdních
řádech nekoresponduje s oficiálním názvem města. Anketní
lístek a informace o jeho odevzdání najdete v lednovém vydání
Hustopečských listů.
-nov-, -slam-