Již delší dobu se ozývají kritické hlasy, že české děti
jsou nedostatečně vzdělávány v moderních dějinách. Na hustopečských
školách se tento týden věnovali učitelé událostem 17. listopadu napříč různými
předměty.
Na Základní škole Komenského zhlédli žáci čtvrtých až sedmých tříd tematické pásmo také v podání svých kolegů deváťáků. „Napsala jsem scénář, a ten popisuje souvislosti dvou událostí 17. listopadu: 1939, to znamená osobnost Jana Opletala a Mezinárodní den studentstva a potom jakým způsobem byl slaven Den studentstva v roce 1989. Mezi to jsme zahrnuli vývoj, proč došlo k listopadu 89, jaká tady panovala situace. Žáci deváté třídy si sami nachystali snímky do prezentace, která doprovázela jimi přednášený text,“ vysvětlila učitelka Jitka Nečasová.
Děti se do připomínky třicet let starých událostí zapojily i v hodinách výtvarné výchovy. Postupně během jednoho týdne vytvářely originální objekt ve tvaru české vlajky z asi 300 klíčů. „Všechny klíče přinesli žáci druhého stupně. Sami je nabarvili a pověsili, chtěla jsem, aby si to každý uvědomil a opravdu se začlenil. Byla to taková akční tvorba,“ popsala vznik instalace její iniciátorka, učitelka Lucie Korábová. Klíče, jeden ze symbolů sametové revoluce, různým způsobem propojené s našimi státními symboly, jsou k vidění i na mnoha dalších žákovských výtvorech, které zdobí chodby školy.
Na závěr sametového týdne na ZŠ Komenského uspořádali happening,
během kterého žáci prvního stupně vytvořili na dvoře školy živou trikolóru a poté
zazpívali známou Hutkovu píseň Náměšť. A ještě než vytvořily obrovský kruh a ruku
v ruce zazpívali státní hymnu, jedna z dívek nám vysvětlila, co to
byla sametová revoluce: „V roce 1989 tady byli komunisté a lidi je začali
postupně vyhánět a vyhnali je a už je to 30 let od toho roku, takže to musíme
slavit, je to pro nás důležitá věc.“
-kam-