Během
července a srpna si užívají prázdnin nejenom děti, studenti a učitelé, ale
tradičně také divadelní soubory. K radosti diváků ale mnohé z nich vystupují
na různých letních scénách. Místo potemnělých sálů s umělými kulisami se dějištěm
dramatizací stávají reálné architektury, nádvoří hradů a zámků ožívají
nestárnoucími příběhy. Hustopečský letní divadelní festival Pod
otevřeným nebem hostilo v polovině července nádvoří renesančního
domu U Synků.
O zahájení se ve středu 10. července postaralo divadlo Stodola Jiříkovice, které se v Hustopečích představilo už
mnohokrát. Tentokrát ochotníci přivezli inscenaci současného chorvatského
autora Miro Gavrana, za kterou byli na podzim oceněni na národní přehlídce amatérských divadel Krakonošův podzim ve
Vysokém nad Jizerou. Hra Vše o
ženách, aneb ženy v ringu
se v repertoáru souboru objevila už před deseti lety. Vystupuje v ní celkem patnáct postav, všechny je
zvládly ztvárnit pouze tři herečky. „Pomáhá
nám, že máme drobné rekvizity nebo kostýmní změny, protože s tím, že si
nasadím, čelenku, automaticky se snažím, aby na mě přecházela jiná postava,
jiný charakter,“ prozradila svůj recept herečka Klára Havránková.
Tři dámy se s obdivuhodnou
lehkostí převtělovaly do žen charakterově i věkově velice rozdílných, chvíli byly
holčičkami v mateřské školce, za pár okamžiků babičkami v domově
důchodců. Přesvědčivě zahrály manipulativní dračici i tichou nenápadnou
citlivku. „Pro mě bylo příjemné zahrát si něco ne úplně komediálního, přítelkyně Anita
je zakřiklá, v područí svojí kamarádky,“ popsala jednu ze svých rolí Šárka Nekudová. Četné
vtipné situace byly v ději vyváženy vážnějšími tématy. „Je
to vhled do ženské duše, protože každá z nás má v sobě něco vtipného,
něco smutného, každá si něčím procházíme. Myslím, že si každý divák najde kousek
něčeho, co zažil nebo pocítil,“ shrnula poselství tragikomické hry Havránková. Představení
plné emocí odměnili diváci bouřlivým potleskem a někteří dokonce i pochvalným
máváním berlemi.
O dva dny později opanovaly podium pod
arkádovou lodžií opět ženy. Ve hře Čarodějky v kuchyni sice
vystupovali i dva muži, ale skvělé Veronika Žilková a Michaela Dolinová
nenechaly zcela vyprodané hlediště na pochybách o tom, kdo hraje hlavní úlohu. A
emocí bylo zase plno. „ V antice i dnes všichni milujeme, nenávidíme, hádáme
se, záleží nám na někom, něco nesnášíme, takže emocionální život je pořád
stejný,“ vysvětlila Žilková. Obě herečky
jsou známé z televize, proto jim role televizních hvězd byla blízká. „Já
mám pořad Vaření s Bábuškou a Míše Dolinové pořad právě zrušili, máme
spolu jako dvě bývalé kamarádky nějaké nevyřízené účty z mládí, byl
v tom muž no a dál už vám neprozradím,“ řekla Žilková.
Čarodějky
v kuchyni jsou jediným představením, které v tuto chvíli hraje,
v současnosti pobývá se svým manželem v Izraeli a do České republiky
přijela jen na měsíc. „Je to pro mě forma kulturní brigády, protože já jako
manželka velvyslance nesmím v Čechách pracovat, teď jsem do Hustopečí
přijela vlastně pro radost, poprvé hraji jako amatér,“ prozradila herečka. Radovala
se i po představení, kdy si stejně jako diváci zatancovala a zazpívala
s cimbálovou muzikou.
Na hustopečský divadelní festival ráda jezdí i Michaela Dolinová. Proč? „Kvůli tomuhle
nádhernému nádvoří, tady je vždy plno, super atmosféra, potom je ochutnávka
vína,“ neskrývala nadšení Dolinová. Kromě letošní role distingované a hádavé
kuchařky už tu hrála například ve hře Domácí štěstí s Ivou
Hüttnerovou. Příští rok by ráda přijela s komedií o etiketě, ve které bude opět
vystupovat s Ladislavem Ondřejem, známým například z televizního
seriálu Ordinace v růžové zahradě.
Nedělní podvečerní představení Kouzla skřítků bylo v rámci
letošního divadelního festivalu výjimečné. Jako jediné bylo určeno dětskému
divákovi a nehrály v něm hlavní roli ženy. Veselá pohádka o dobrodružství
skřítka Peříčka a jeho brášky Hadráska, kteří spolu podnikli tajnou
objevitelskou výpravu do světa lidí, přilákala téměř sto diváků.
Herci divadla NAVĚTVI zpívali, tančili a vtáhli děti
do děje tak, že se s nimi začaly bát velkého kocoura a těšily se domů na
ovesnou kaši. Nakonec malé diváky pozvali na podium, takže se na chvíli mohli
stát skřítky a osahat si nádherné rekvizity imitující velký lidský svět – obří
špunt, tužku nebo náplast.
Podobné originální doplňky scény používá
ve svých představeních pro děti i
zlínské Divadlo z Truhlice. Ve
středu 17. července ale do Hustopečí přijeli s večerním kusem nazvaným Mezi
ženou a mužem. V sérii příběhů vystupoval vždy jeden muž a
jedna žena. „V každém z osmi příběhů
je originální něco jiného, v jednom muž takříkajíc více tlačí na pilu, a
pak paradoxně přijde žena, která je ještě asertivnější,“ přiblížil autor a herec
Jakub Janíček. Charakterově odlišní muži a ženy řešili svůj vztah
v různých fázích známosti, v období poznávání, zamilovanosti, nudné
všednodennosti, rozchodu nebo po letitém soužití.
Vztah mezi dvěma pohlavími byl
v představení okořeněn poměrem mezi dvěma národy, které jsou si svou podstatou
blízké podobně jako muž a žena, Čechy a Slováky. Doufám, že nikoho neurazíme, pro nás ten kontrast Češi a Slováci není úplně náhodný, protože tady
kolega je Slovák, spíše jsme chtěli vypíchnout to, že často narážíme
v běžném životě na kontrast slov a slovní hříčky,“ vysvětlila autorský
záměr představitelka ženských rolí Michaela Vrbová.
Její kolega se na začátku usadil na lavičku mezi diváky. Svým
monologem o čekání plynule přešel z češtiny do slovenštiny a
z hlediště na jeviště, aby tak naznačil, že každý z diváků je hercem
ve hře o svých vlastních vztazích. Kromě představitele hlavní role je Janíček
autorem scénáře, návrhů kostýmů i scény. Jejím ústředním prvkem byla postel,
symbol důležitého aspektu vztahu mezi ženou a mužem.
Téma nemohlo chybět ani v komedii
Divadla Radka Brzobohatého Ženu
nebo život. Původní název
byl Láska, sex a žárlivost, ale divadlo usoudilo, že sex by
v názvu být neměl, že to může odradit prudérnější spoluobčany, objasnil
název Ernesto Čekan. V představení ztvárnil roli úspěšného švýcarského
dramatika Camolettiho zahrál jednu ze dvou mužských rolí a zároveň ji
režíroval.
„Je to vlastně je můj první režisérský počin, já neříkám, že to režíruji, říkám,
že to secvičuji, protože všichni jsou moc šikovní, takže já je vlastně nechám
dělat, co chtějí, a to je to nejlepší, co může být,“ pochválil své kolegy
Čekan. Jednou z partnerek mu byla sličná rusovláska
s charakteristicky nakřápnutým hlasem, Denisa Nesvačilová, kterou si mnozí
pamatují z posledního dílu filmové série o básnících. Své úlohy se zhostila
výborně, ač ji hrála v teprve podruhé. „Já hraju milence, chodím tady
Ernestovi za ženou, než přijdu na jednu schůzku, kde na mě místo ženy čeká samotný
Bernard. Dá mi nůž na krk a řekne, že buď mě zabije anebo mu musím jako náhradu
za jeho ženu přivést svou ženu. Já tam místo své ženy přivedu t Denisu, která
hraje moji ženu a celé se to zaplítá a vzniká z toho spoustu krkolomných
vtipných situací,“ vylíčil děj hry herec Miroslav Hrabě.
Zaplněné hlediště se
bavilo výborně a diváky neodradil ani lehký déšť krátce po přestávce. Ernesto
Čekan stejně jako před pěti lety předvedl své improvizační umění. Salvy smíchu
sklidily hlášky jeho Bernarda směrem ke služebné: „Co tu ještě děláte, už
běžte, začíná pršet!“ nebo „Moc nenalívejte, potom bude ještě ochutnávka!“.
Bavili se nejen diváci, ale ještě dlouho po představení i herci při besedě
s cimbálovou muzikou, která se opět kvůli dešti musela přesunout pod
střechu.
Představení Divadla Radka Brzobohatého v pátek 19. července bylo
hezkou tečkou za letošním úspěšným ročníkem divadelního festivalu Pod otevřeným
nebem. Už teď se můžete těšit na říjen, kdy do Hustopečí přijedou s krimi
komedií Parfém v podezření.
-kam-