Divadelní večery v domě U Synků navštívily stovky diváků

24. 7. 2019 · 6 minut čtení · 19 fotografí · 1 video

Během července a srpna si užívají prázdnin nejenom děti, studenti a učitelé, ale tradičně také divadelní soubory. K radosti diváků ale mnohé z nich vystupují na různých letních scénách. Místo potemnělých sálů s umělými kulisami se dějištěm dramatizací stávají reálné architektury, nádvoří hradů a zámků ožívají nestárnoucími příběhy. Hustopečský letní divadelní festival Pod otevřeným nebem hostilo v polovině července nádvoří renesančního domu U Synků. 


O zahájení se ve středu 10. července postaralo divadlo Stodola Jiříkovice, které se v Hustopečích představilo už mnohokrát. Tentokrát ochotníci přivezli inscenaci současného chorvatského autora Miro Gavrana, za kterou byli na podzim oceněni na národní přehlídce amatérských divadel Krakonošův podzim ve Vysokém nad Jizerou. Hra Vše o ženách, aneb ženy v ringu se v repertoáru souboru objevila už před deseti lety. Vystupuje v ní celkem patnáct postav, všechny je zvládly ztvárnit pouze tři herečky. „Pomáhá nám, že máme drobné rekvizity nebo kostýmní změny, protože s tím, že si nasadím, čelenku, automaticky se snažím, aby na mě přecházela jiná postava, jiný charakter,“ prozradila svůj recept herečka Klára Havránková.
 Tři dámy se s obdivuhodnou lehkostí převtělovaly do žen charakterově i věkově velice rozdílných, chvíli byly holčičkami v mateřské školce, za pár okamžiků babičkami v domově důchodců. Přesvědčivě zahrály manipulativní dračici i tichou nenápadnou citlivku. „Pro mě bylo příjemné zahrát si něco ne úplně komediálního, přítelkyně Anita je zakřiklá, v područí svojí kamarádky,“ popsala jednu ze svých rolí Šárka Nekudová. Četné vtipné situace byly v ději vyváženy vážnějšími tématy. „Je to vhled do ženské duše, protože každá z nás má v sobě něco vtipného, něco smutného, každá si něčím procházíme. Myslím, že si každý divák najde kousek něčeho, co zažil nebo pocítil,“ shrnula poselství tragikomické hry Havránková. Představení plné emocí odměnili diváci bouřlivým potleskem a někteří dokonce i pochvalným máváním berlemi.

O dva dny později opanovaly podium pod arkádovou lodžií opět ženy. Ve hře Čarodějky v kuchyni sice vystupovali i dva muži, ale skvělé Veronika Žilková a Michaela Dolinová nenechaly zcela vyprodané hlediště na pochybách o tom, kdo hraje hlavní úlohu. A emocí bylo zase plno. „ V antice i dnes všichni milujeme, nenávidíme, hádáme se, záleží nám na někom, něco nesnášíme, takže emocionální život je pořád stejný,“ vysvětlila Žilková. Obě herečky jsou známé z televize, proto jim role televizních hvězd byla blízká. „Já mám pořad Vaření s Bábuškou a Míše Dolinové pořad právě zrušili, máme spolu jako dvě bývalé kamarádky nějaké nevyřízené účty z mládí, byl v tom muž no a dál už vám neprozradím,“ řekla Žilková.
 Čarodějky v kuchyni jsou jediným představením, které v tuto chvíli hraje, v současnosti pobývá se svým manželem v Izraeli a do České republiky přijela jen na měsíc. „Je to pro mě forma kulturní brigády, protože já jako manželka velvyslance nesmím v Čechách pracovat, teď jsem do Hustopečí přijela vlastně pro radost, poprvé hraji jako amatér,“ prozradila herečka. Radovala se i po představení, kdy si stejně jako diváci zatancovala a zazpívala s cimbálovou muzikou.
Na hustopečský divadelní festival ráda jezdí i Michaela Dolinová. Proč? „Kvůli tomuhle nádhernému nádvoří, tady je vždy plno, super atmosféra, potom je ochutnávka vína,“ neskrývala nadšení Dolinová. Kromě letošní role distingované a hádavé kuchařky už tu hrála například ve hře Domácí štěstí s Ivou Hüttnerovou. Příští rok by ráda přijela s komedií o etiketě, ve které bude opět vystupovat s Ladislavem Ondřejem, známým například z televizního seriálu Ordinace v růžové zahradě.

Nedělní podvečerní představení Kouzla skřítků bylo v rámci letošního divadelního festivalu výjimečné. Jako jediné bylo určeno dětskému divákovi a nehrály v něm hlavní roli ženy. Veselá pohádka o dobrodružství skřítka Peříčka a jeho brášky Hadráska, kteří spolu podnikli tajnou objevitelskou výpravu do světa lidí, přilákala téměř sto diváků.
Herci divadla NAVĚTVI zpívali, tančili a vtáhli děti do děje tak, že se s nimi začaly bát velkého kocoura a těšily se domů na ovesnou kaši. Nakonec malé diváky pozvali na podium, takže se na chvíli mohli stát skřítky a osahat si nádherné rekvizity imitující velký lidský svět – obří špunt, tužku nebo náplast.

Podobné originální doplňky scény používá ve svých představeních pro děti i zlínské Divadlo z Truhlice. Ve středu 17. července ale do Hustopečí přijeli s večerním kusem nazvaným Mezi ženou a mužem. V sérii příběhů vystupoval vždy jeden muž a jedna žena. „V každém z osmi příběhů je originální něco jiného, v jednom muž takříkajíc více tlačí na pilu, a pak paradoxně přijde žena, která je ještě asertivnější,“ přiblížil autor a herec Jakub Janíček. Charakterově odlišní muži a ženy řešili svůj vztah v různých fázích známosti, v období poznávání, zamilovanosti, nudné všednodennosti, rozchodu nebo po letitém soužití.
 Vztah mezi dvěma pohlavími byl v představení okořeněn poměrem mezi dvěma národy, které jsou si svou podstatou blízké podobně jako muž a žena, Čechy a Slováky. Doufám, že nikoho neurazíme, pro nás ten kontrast Češi a Slováci není úplně náhodný, protože tady kolega je Slovák, spíše jsme chtěli vypíchnout to, že často narážíme v běžném životě na kontrast slov a slovní hříčky,“ vysvětlila autorský záměr představitelka ženských rolí Michaela Vrbová.
Její kolega se na začátku usadil na lavičku mezi diváky. Svým monologem o čekání plynule přešel z češtiny do slovenštiny a z hlediště na jeviště, aby tak naznačil, že každý z diváků je hercem ve hře o svých vlastních vztazích. Kromě představitele hlavní role je Janíček autorem scénáře, návrhů kostýmů i scény. Jejím ústředním prvkem byla postel, symbol důležitého aspektu vztahu mezi ženou a mužem.

Téma nemohlo chybět ani v komedii Divadla Radka Brzobohatého Ženu nebo život. Původní název byl Láska, sex a žárlivost, ale divadlo usoudilo, že sex by v názvu být neměl, že to může odradit prudérnější spoluobčany, objasnil název Ernesto Čekan. V představení ztvárnil roli úspěšného švýcarského dramatika Camolettiho zahrál jednu ze dvou mužských rolí a zároveň ji režíroval.
„Je to vlastně je můj první režisérský počin, já neříkám, že to režíruji, říkám, že to secvičuji, protože všichni jsou moc šikovní, takže já je vlastně nechám dělat, co chtějí, a to je to nejlepší, co může být,“ pochválil své kolegy Čekan. Jednou z partnerek mu byla sličná rusovláska s charakteristicky nakřápnutým hlasem, Denisa Nesvačilová, kterou si mnozí pamatují z posledního dílu filmové série o básnících. Své úlohy se zhostila výborně, ač ji hrála v teprve podruhé. „Já hraju milence, chodím tady Ernestovi za ženou, než přijdu na jednu schůzku, kde na mě místo ženy čeká samotný Bernard. Dá mi nůž na krk a řekne, že buď mě zabije anebo mu musím jako náhradu za jeho ženu přivést svou ženu. Já tam místo své ženy přivedu t Denisu, která hraje moji ženu a celé se to zaplítá a vzniká z toho spoustu krkolomných vtipných situací,“ vylíčil děj hry herec Miroslav Hrabě.
 Zaplněné hlediště se bavilo výborně a diváky neodradil ani lehký déšť krátce po přestávce. Ernesto Čekan stejně jako před pěti lety předvedl své improvizační umění. Salvy smíchu sklidily hlášky jeho Bernarda směrem ke služebné: „Co tu ještě děláte, už běžte, začíná pršet!“ nebo „Moc nenalívejte, potom bude ještě ochutnávka!“. Bavili se nejen diváci, ale ještě dlouho po představení i herci při besedě s cimbálovou muzikou, která se opět kvůli dešti musela přesunout pod střechu.
Představení Divadla Radka Brzobohatého v pátek 19. července bylo hezkou tečkou za letošním úspěšným ročníkem divadelního festivalu Pod otevřeným nebem. Už teď se můžete těšit na říjen, kdy do Hustopečí přijedou s krimi komedií Parfém v podezření.

-kam-

 

odebírejte přes RSS