Na úseku cestovních
dokladů a občanských průkazů nastávají od 1. července 2018 některé významné
změny.
Zásadní novinkou je
možnost požádat o vydání těchto dokladů ve zkrácené lhůtě, a to buď do 24 hodin
pracovního dne (tzv. SUPERBLESK) nebo do pěti pracovních dnů (tzv. BLESK).
Průkaz SUPERBLESK, bude
moci občan vyzvednout výhradně v Praze, na pracovišti Ministerstva vnitra,
bez ohledu na to, zda o něj žádal na úřadu nebo na ministerstvu. O průkaz BLESK
bude možné žádat a průkaz vyzvednout buď na úřadech jako dosud nebo na
pracovišti Ministerstva vnitra v Praze.
Vydávání těchto
„rychlovek“ je určitě dobrá zpráva pro ty, kdo potřebují naléhavě vycestovat a
zjistí, že nemají platné doklady. Cenou za tuto výhodu je, že rychlost vydání
bude zohledněna ve výší správních poplatků, které uvádíme v přiložených
tabulkách.
Cestovní pas
Lhůta |
Věk |
Poplatek |
5 pracovních |
Do 15 let |
1.000,- |
dnů |
Nad 15 let |
3.000,- |
24 hod. prac. |
Do 15 let |
2.000,- |
dne |
Nad 15 let |
6.000,- |
Občanský průkaz
Lhůta |
Věk |
Poplatek |
5 pracovních |
Do 15 let |
300,- |
dnů |
Nad 15 let |
500,- |
24 hod. prac. |
Do 15 let |
500,- |
dne |
Nad 15 let |
1000,- |
Další novinka, která by
měla přinést ulehčení občanům, je možnost uvést do žádosti o nový průkaz svůj
e-mail nebo číslo svého mobilního telefonu. Na ně potom žadatel dostane
automaticky generovanou zprávu, že jeho doklad je již vyhotoven a je připraven
k vyzvednutí.
A poslední velkou
novinkou, týkající se již jen občanských průkazů, je, že od 1. července 2018
budou všechny nově vydávané OP automaticky obsahovat elektronický čip, přičemž
za vydání těchto čipových průkazů v běžné lhůtě se nebude platit žádný
speciální správní poplatek.
Vložený elektronický čip
si občan může nebo nemusí aktivovat. Pokud si jej neaktivuje, nic se pro něj
nemění a průkaz bude moci využívat jako dosud. Pokud se občan naopak rozhodne
k aktivaci čipu ve svém OP, bude to pro něj, do budoucna, znamenat určitý komfort
při jednání s úřady. S takovým průkazem totiž bude postupem času možné,
z pohodlí domova, přímo ze svého počítače, činit některá podání k různým
úřadům, např. podání na českou správu soc. zabezpečení, na finanční úřad apod. Proti
zneužití budou doklady chráněny bezpečnostními kódy, obdobně jako jsou např. kódy
PIN na platebních kartách.
Kompletní informace o změnách od 1. června naleznete: www.mvcr.cz
Miroslav Svoboda, vedoucí Správního odboru MěÚ Hustopeče