Třináctý
díl seriálu o Městském úřadu Hustopeče vám představí Majetkoprávní odbor.
Majetkoprávní odbor sídlí v budově radnice a jeho
hlavní náplň práce se řídí zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích. Současnou podobu
získal v roce 2012, kdy spojil několik agend z jiných odborů. „Pod nově
vznikající odbor se přesunuly projekty a dotace, nakládání s nemovitým
majetkem, investice a právní úsek,“ upřesnil vedoucí odboru Miroslav Pipal.
K dnešními dni pracuje na odboru devět
zaměstnanců. Majetkoprávní odbor zajišťuje veškeré nakládání s majetkem a
právní záležitosti u všech smluvních jednání. „Úzce spolupracujeme
s ostatními odbory městského úřadu, zejména s Ekonomickým odborem,
jelikož veškeré vyúčtování je potřeba učinit v souladu se všemi právními
předpisy,“ řekl Pipal. V rámci
rozhodování orgánů města funguje tento odbor podpůrně, proto zaměstnanci
připravují a kompletují všechny podklady od ostatních odborů i od poradních
orgánů, jako je například Stavební komise nebo Komise územního plánování. „Materiály
shromažďujeme a předkládáme k projednání a rozhodování radě města nebo
zastupitelstvu města,“ dodal Pipal.
Nakládání s nemovitým majetkem a další různorodé
činnosti v souladu se zákonem o obcích vykonávají tři referentky správy
majetku: Alena Fantová, Lucie Jelínková a Nelly Springinsfeldová. „Zajišťujeme
právní servis pro město Hustopeče a pro všechny odbory městského úřadu, tzn. vykonáváme
různá právní vyjádření, stanoviska, právní porady a zpracováváme právní
dokumenty,“ uvedla Fantová. Na právním úseku je podstatnou částí agendy
zpracování smluv. „Jedná se o smlouvy zabývající se majetkem města, smlouvy,
které zpracováváme pro složku marketing a kultura a smlouvy o dílo,“ dodala. Právní
zázemí poskytují referentky i příspěvkovým organizacím města a organizačním
složkám. Vytváří také obecně závazné vyhlášky a nařízení města a zadávají veřejné
zakázky. „Zde zpracováváme zadávací dokumentaci a provádíme zadávací řízení.
Poté hodnotíme nabídky a jednáme s vítězným uchazečem o uzavření smlouvy,“
doplnila Fantová.
Mnoho veřejných zakázek se vypisuje na základě
poskytnutí dotace, proto právní úsek úzce spolupracuje s projektovými
manažerkami Evou Bohutínskou a Pavlou Novotnou. Ty mají na starosti dotační
management. „Tento druh managementu zahrnuje monitorování aktuálních i
plánovaných výzev a zpracování projektových záměrů pro rozhodování orgánů
města. Poté na základě rozhodnutí, připravujeme žádosti o dotaci, včetně příloh,“
uvedla Bohutínská. Pokud je město
Hustopeče v žádosti o dotaci úspěšné, tak projektové manažerky řídí administraci
celého projektu: podílí se na veřejných zakázkách, podkladech pro financování a
kontrolují plnění podmínek poskytovatele dotace. Po ukončení projektu
připravují zprávu o vyúčtování celé akce a konečnou žádost o platbu. „V současné
chvíli připravujeme žádost na sociální bydlení, která by měla navazovat na úspěšný
projekt výstavby 11 pečovatelských bytů. V loňském roce jsme podávali 14
žádostí na neinvestiční projekty, které byly v přibližné výši 15,5 milionu
korun a všechny uspěly. Dále jsme podávali 14 žádostí na investiční projekty a
z nich uspěla polovina. Nyní administrujeme 22 dotačních projektů
v celkové výši 91 milionů,“ vyjmenovala Bohutínská.
O investice a správu nemovitého majetku včetně
zajištění jeho ochrany se starají dva investiční technici Radek Krušina a Karel
Svoboda. „Mám na starosti přípravu a realizaci investic a kolega má převážně na
starosti správu veřejných ploch a veřejného osvětlení,“ uvedl Krušina. Investicí
se myslí stavba nového majetku nebo rekonstrukce stávajícího. Město investice
plánuje dlouhodobě a má seznam priorit, na které je nutné vyčlenit
z rozpočtu finance. „Potom se může rozběhnout projektování, povolování
stavby, realizace, kolaudace, zápis do katastru pokud je to nová stavba apod.,“
popsal postup Krušina.
Veškeré zázemí zajišťují technici organizačně, podílí
se opět na výběrovém řízení, při samotném projektování spolupracují s projektanty,
vyřizují stavební povolení a účastní se následných řízení. Na průběh stavby
dohlíží investiční technici v rámci kontrolních dnů, kdy se řeší aktuální
problémy. „Letošní rok se chystá velké množství investičních akcí, většinou
jsou to velké, dotované akce. Jedná se například o rekonstrukci ZŠ Komenského, cyklostezku,
další bezbariérovou trasu. Navíc se staví nové kino a CVČ Pavučina,“ řekl
Krušina.
Další z činností odboru je agenda správy
hřbitova. „Staráme se o nájemní smlouvy a elektronické objednávání pohřebních
služeb do smuteční obřadní síně v Hustopečích,“ vysvětlil Pipal. Evidenci
vede administrativní pracovnice Radmila Harantová. „Na ni je možnost se obracet
v případě změn v nájemních smlouvách,“ dodal Pipal. Na webových
stránkách města mohou obyvatelé využívat Mapu závad, do které mohou hlásit
jednotlivé závady na území města Hustopeče. „Všechny závady spadající do naší
činnosti, například veřejného osvětlení, se snažíme ihned řešit,“ ukončil
Pipal.
V příštím
díle se budeme věnovat organizační složce Městské muzeum a galerie Hustopeče.
-ves-